FacebookYouTubeПідписатися на RSS

Заступник директора з виховної роботи,
керівник методичного об’єднання класних керівників
Корецької ЗШ І-ІІІ ступенів №3 Маліновська О.М.

«Інновації змісту і технологій здорового способу життя в системі роботи школи»

«Виховання за своєю суттю – це керівництво
духовним становленням людської особистості»
В.О.Сухомлинський

Виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я (Закон України «Про загальну середню освіту») є одним із пріоритетів завдань загальної середньої школи. Згідно з резолюцією Генеральної Асамблеї ООН здоров’я людини вважається єдиним критерієм доцільності та ефективності всіх без винятку видів діяльності. Важливість цієї проблеми підкреслила і Конституція України, яка декларує найвищу цінність в державі - людину, її життя і здоров’я.

Вивчення проблем дитячого здоров’я в наш час здобуває особливої актуальності. Здоров’я підростаючої людини – це проблема не тільки соціальна, але і моральна. Дитина сама повинна вміти бути не тільки здоровою, але і виховувати в майбутньому здорових дітей.

За даними профілактичних медичних обстежень, стан здоров’я дітей щороку погіршується, збільшується кількість учнів з хворобами опорно-рухової, серцево-судинної, дихальної, ендокринної систем, тому виникає необхідність аналізувати, мислити, змінювати. За останні роки кількість захворювань серед молоді збільшилася на 30%. За висновками лікарів, кожен третій першокласник має відхилення в стані здоров’я. У дітей спостерігаються різноманітні порушення постави, схильність до частих захворювань. Понад 50% школярів мають незадовільну фізичну підготовленість.

Не оминула подібна ситуація і школи нашого району. Тому, перед педагогічними колективами постало завдання пошуку шляхів поліпшення профілактичної роботи серед учнів, батьків, громадськості щодо утвердження здорового способу життя, подолання згубних звичок. У 2006 році Корецька ЗШ І-ІІІ ступенів №3стала учасником проекту «Шкіл сприяння здоров’ю». Програма проекту спрямована на формування у підростаючого покоління позитивної мотивації та навичок здорового способу життя, виховання культури здоров’я.

Задля успішної реалізації поставлених завдань школа має стати центром не тільки виховної роботи в мікрорайоні, а й організатором активного дозвілля учнів. Заручившись підтримкою органів місцевого самоврядування, школа спрямовує свої зусилля на організацію дозвілля у вільний від навчання час і запобігання дитячій бездоглядності і безпритульності. Безумовно, найважливішою ланкою у фізичному вихованні, зміцненні здоров’я підростаючого покоління, залученні до активних занять спортом відіграють уроки фізкультури та основ здоров’я. Саме вони сприяють формуванню найважливіших знань, умінь і навичок щодо організації виконання різноманітних фізичних вправ, обрання виду спорту для подальших тренувань, досягнення певних результатів.

Педагогічний колектив користується у своїй роботі матеріалами з питань формування навичок здорового способу життя, виховання культури здоров’я, висвітлених у періодичній пресі видавництва “Основа” (науково-методичні журнали “Виховна робота”, «Класному керівнику», «Основи здоров’я”, “Управління школою”, “Початкове навчання”, “Біологія”), видавництва “Шкільний світ” (газети для керівників шкіл “ Директор школи”, “Початкова освіта”, “Психолог”, “Здоров’я та фізична культура”, “Краєзнавство. Географія. Туризм”), видавництва “Педагогічна преса” (науково-методичний журнал“Фізичне виховання в школі”, газета “Освіта України”) тощо.

З метою захисту прав та інтересів дітей, всебічного розвитку їхніх здібностей, спрямування дитячих зусиль на добрі і корисні справи, пропагування здорового способу життя працює психологічна служба, створена дитяча організація: “Козачата”, діє учнівське самоврядування РУАш.

У своїй діяльності учитель виступає в трьох основних ролях: радника, консультанта, захисника. В роботі ставляться наступні пріоритетні задачі та напрямки їх реалізації: виявлення стану здоров'я учнів, виявлення рівня благополуччя дітей, виявлення відношення учнів до свого здоров'я. Основним методом роботи по формуванню здорового способу життя є сімейна профілактика, що проводиться класними керівникамиу формі бесід, консультацій, тренінгів, диспутів, ділових ігор, екскурсій.

У школах навчаються діти із проблемних сімей. Вони не можуть вдома поділитися своїми проблемами з батьками, тому таким дітям приділяється більша увага, з ними проводяться індивідуальні бесіди, створюються умови здорового мікроклімату, сприяють моральному здоров'ю учнів.

Особлива увага приділяється шляхам формування в учнів здоров’язберігаючої компетентності як основи здорового способу життя. На даний час існує проблема в тому, що окремі учні мають шкідливі звички. Для усунення проблем на належному рівні проводиться освітньо-профілактична робота: система заходів щодо профілактики та попередження інфекційних захворювань ВІЛ/СНІДу, шкоди від вживання психотропних речовин, алкоголю, тютюнопаління: бесіди, виховні години, лекції “Обережно – грип!”, “НІ – наркотикам!”, “Стоп – СНІД!”, “Здорова молодь – здорова нація!” тощо. У шкільні їдальні використовують йодовану сіль. У «Санбюлетні» має місце інформація , що висвітлює питання профілактики захворювань, зумовлених нераціональним харчуванням, недотриманням особистої гігієни.

На спосіб життя впливають такі фактори як: неправильне харчування, екологія, байдуже ставлення до рухливого способу життя тощо. Все це призводить до різноманітних захворювань. У таких школярів відзначається вегето-судинна дистонія, гіпертонія. Розвитку судинної дистонії сприяють наступні несприятливі фактори:

— спадкоємна обтяженість по гіпертонічній хворобі;

— зниження рухової активності (гіподинамія) школярів;

— хронічні інфекційні процеси в організмі (карієс зубів, гастрит, ревматизм, хронічний тонзиліт);

— провідний фактор у порушенні серцево-судинної діяльності — розумова перевтома.

Для профілактики судинних порушень батькам рекомендується збільшувати рухову активність дітей, широко застосовувати засоби загартовування, знімати надмірне розумове навантаження.

На другому місці відзначаються захворювання опорно-рухового апарату, що викликається:

— неправильним носінням сезонного взуття (надається перевага спортивному

взуттю)

— відсутність постійного догляду за поставою (неправильне положення під час сидіння на уроках);

— неправильне положення тіла під час виконання домашньої праці.

На третьому місці відхилення, що з'являються у дихальній системі.

Іноді бувають: нежить, кашель, втрата голосу в 9 % учнів.

Для попередження широкого поширення хвороб органів дихання в школі застосовуються ряд гігієнічних заходів:

— організовуються перерви на свіжому повітрі;

— провітрювання навчальних приміщень;

В школі створюються такі умови для покращення здоров’я учнів:

1) створений позитивний психологічний мікроклімат, який ефективно впливає на процес навчання, виховання та здоров'я дітей; відсутні випадки, причиною яких є неврологічні розлади в дітей;

2) у навчально-виховний процес втілюються новітні методики та програми для подальшого збереження та зміцнення здоров'я школярів: «Рівний – рівному», курс «Захисти себе від ВіЛ» для учнів 10 класу, інтегрований метод «Маршрут безпеки» для учнів 8-11 класів ;

3) створений інформаційний простір з питань збереження здоров'я дітей у вигляді щомісячного випуску санбюлетеня «Ми - за здоровий спосіб життя», постійнодіючі стенди з БЖ та валеології, демонструються відеофільми на протиалкогольну і проти наркотичну залежність;

4) навчальні уроки та позакласні заходи носять характер здоров'язберігаючих на основі особистісно-зорієнтованого підходу; розроблені форми та методи вияву і усунення навантаження домашніми завданнями;

5) підвищується валеологічна культура харчування : у раціоні учнів свіжі овочеві салати, фрукти свіжі і сушені, соки;

6) підвищується рухова активність: фізкультхвилинки на уроках, корегуючи зарядка, ігри на перервах, проводяться Дні здоров'я, години здоров'я, спортивні свята;

7) дотримування санітарно-гігієнічного режиму школи: тепловий, повітряний, вологе прибирання;

8) посилюється медико-педагогічний контроль за організацію занять з фізичної культури з урахуванням стану здоров'я дітей, фізичного розвитку та фізичної підготовленості;

9) ведеться боротьба зі стресами в дітей у школі і вдома, проводяться тренінги, рольові ігри : як долати конфлікти, вправи на подолання стресових ситуацій;

10) превентивна педагогіка, що сприяє здоров'я-зберігаючій компетентності учнів: запобігання явищам соціальної дезадаптації, конфліктності, невиправданої агресії, ризику, аморальної статевої поведінки, вживання наркотичних речовин, скоєння самогубства;

11) забезпечуються умови проведення профілактичних оглядів школярів, дотримуються вимоги санітарно-епідеміологічного нагляду та прав дитини на конфедиційність медичного огляду, проводиться аналіз їх результатів;

12) у кожному класі ведуться «Листки здоров’я»;

13) щорічно за згодою батьків учні оздоровлюються у літньому пришкільному таборі «Усмішка». Велику роль у діяльності «Школи сприяння здоров’ю» відіграють введення у шкільне життя нових традицій, які ще більше впливають на формування мотивації щодо здорового способу життя дітей та учнівської молоді: шкільні Дні здоров’я; фізкультхвилинки на уроках; тематичні лінійки; щорічні медичні огляди; туристичні походи рідним краєм; спортивні змагання з футболу, волейболу, легкої атлетики, шахи, шашок, настільного тенісу; конкурсно-розважальні спортивні програми до Дня Збройних сил України, Дня захисника Вітчизни, Всесвітнього дня фізкультури і спорту, козацькі забави.

Здоровий спосіб життя перестане бути недосяжним, коли основам цього будуть навчати у сім'ї, школі, вузі, формуючи у підростаючого покоління валеологічну свідомість розуміти саме такий спосіб життя, коли батьки та педагоги самі будуть прикладом у даному питанні, а держава і відповідальні особи усіляко будуть підтримувати даний процес і сприяти йому.

Висновки


Єфективність формування здорового способу життя вимагає активного залучення учнів до здоров’язберігаючого навчального процесу, формування в них активної позиції щодо зміцнення і збереження власного здоров’я. Аналіз здоров'язберігаючої діяльності школи дозволив виділити складові моделі цієї діяльності. Вона має поєднувати такі форми і види роботи:

• корекцію порушень соматичного здоров'я з використанням комплексу оздоровчих та медичних заходів без відриву від навчального процесу;


• різноманітні форми організації навчально-виховного процесу з урахуванням їх психологічного та фізіологічного впливу на учнів;

• контроль за виконанням санітарно-гігієнічних норм організації навчально-виховного процесу; нормування навчального навантаження та профілактику перевтоми учнів;

• медико-психолого-педагогічний моніторинг стану здоров'я, фізичного і психічного розвитку учнів;

• розробку та реалізацію навчальних програм із формування в учнів навичок ведення здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок;

• діяльність служби психологічної допомога вчителям та учням у подоланні стресів, стану тривоги; сприяння гуманному ставленню до кожного учня; формування доброзичливих взаємовідносин у колективі вчителів;
• організацію та контроль за дотриманням збалансованого харчування всіх учнів школи;
• заходи, що сприяють збереженню та зміцненню здоров’я вчителів та учнів, створення умов для їх гармонійного розвитку.

Формування ціннісної мотивації особистості до здорового способу життя, виховання здорової людини - процес досить складний і суперечливий. На нього впливають умови розвитку держави, громадська думка, тобто найчастіше ті чинники, що не залежать від школи. Орієнтація і стан сімейного виховання не завжди допомагають нам у цій роботі. Збільшення кількості проблемних родин, зайнятість батьків, звідси - несумлінне виконання виховних функцій. До того ж, за результатами соціологічних досліджень, багато дітей саме в родині здобувають перший негативний життєвий досвід., Тому слід не один рік працювати над тим, щоб кожна дитина усвідомила той факт, що стан здоров’я і творчих можливостей людини майже на 70 % залежить від неї самої, від рівня і стилю її життя, від її власної культури здоров’я і тільки на 30 % - від чинників зовнішнього середовища, а також те, що здоров’я є основною життєвою цінністю людини.
Звичайно, вирішення проблеми збереження здоров'я дітей та підлітків потребує тільної увага всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Однак особливе місце та відповідальність з оздоровчій діяльності відводиться освітній системі, яка повинна й має всі можливості для того, щоб зробити освітній процес здоров’язберігаючим, і в цьому випадку мова йде вже не просто про стан здоров’я сучасних школярів, а про майбутнє України.

Кiлькiсть переглядiв: 2038

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.